„Czyste powietrze wokół nas”.
Dzięki realizacji różnorodnych programów edukacyjnych wśród dzieci kształtowane są prawidłowe postawy prozdrowotne. Jednym z takich programów jest program „Czyste Powietrze Wokół Nas” realizowany w naszej placówce już od paru lat, który jest jednym z narzędzi służących do realizacji celów Narodowego Programu Zdrowia w zakresie kształtowania świadomych, asertywnych postaw wśród dzieci dotyczących ochrony własnego zdrowia, w przypadku bezpośredniego kontaktu z osobami palącymi.
W roku szkolnym 2021/2022 nasze przedszkole również przystąpiło do realizacji programu ,,Czyste powietrze wokół nas” . Program był realizowany w trzech grupach: IV ODKRYWCY, V SPORTOWCY oraz VI MOTYLKI, łącznie do programu przystąpiło 68 dzieci.
Cele programu to:
-uczenie dzieci szacunku do otaczającego świata;
-wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymu;
-zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego;
-zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów;
-zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca, w których mogą być narażane na dym.
W ramach realizacji programu w grupach odbyły się następujące zajęcia:
I. Wycieczka, spacer po okolicy – ukierunkowanie dzieci na źródła i rodzaje dymów poprzez obserwacje w środowisku.
W dniu 4 kwietnia dzieci udały się na spacer w najbliższej okolicy przedszkola, którego celem było zwrócenie uwagi dzieci na źródła dymów oraz miejsca skąd mogą się wydobywać. Dzieci zwracały też uwagę na kolor dymu. Po powrocie z wycieczki na podstawie własnych pomysłów i obserwacji różnych źródeł dymu malowały kredkami – ,,Gdzie i kiedy widzę dym?”
II. Co i dlaczego dymi?
Kolejne zajęcie miało na celu dalsze wzbogacanie wiedzy dzieci na temat pochodzenia dymów, określenia ich rodzajów oraz przyczyn ich wydobywania się. Podczas tych zajęć dzieci miały możliwość obejrzenia prezentacji multimedialnej pt; „Książę i Smog” „Smok czy smog” . Prezentacje uświadomiły dzieciom co to jest „smog”, jakie czynniki sprzyjają powstawaniu smogu / zanieczyszczenie powietrza wywołane działalnością człowieka, znaczne zamglenie, brak wiatru – „cisza wiatrowa”. Poznały też różnicę między ,,smogiem”, a ,,smokiem” . Zapoznały się także z maskotką ,,Dinkiem”, następnie wykonały portret ,,Dinusia” – malowanie farbami.
III. Jak się czuję, kiedy dymi papieros?
Podczas realizacji tego tematu dzieci wzbogaciły swoją wiedzę na temat szkodliwości palenia papierosów na podstawie ilustracji, plansz edukacyjnych. Podczas ćwiczeń oddechowych przy muzyce relaksacyjnej dzieci porównywały odczucia przyjemne wśród „ kwiatów”(p. zapach perfumy) i odczucia , które towarzyszyłyby dzieciom podczas kontaktu z „dymem papierosowym”. W formie pantomimy naśladowały zachowanie osób niepalących i palących,
IV. Co się dzieje, kiedy ludzie palą papierosy?
W czwartym dniu dzieci wysłuchały historii, która wydarzyła się Dinusiowi podczas podróży pociągiem. Pokazywały jak zachowywali się ludzie w wagonie , w którym nikt nie palił, a jak w przedziale dla osób palących. Następnie przedszkolaki uczyły się piosenki o Dinusiu i kolorowały kolorowanki Dinusia.
V. Jak uniknąć dymu papierosowego?
Następne zajęcia zwiększały świadomość dzieci na temat odpowiedniego zachowania się, przyjęcia odpowiedniej postawy w sytuacji w których dorośli palą papierosy. Poznały znak ZAKAZ PALENIA . Rysowały własne znaczki NIE PAL PRZY MNIE- PROSZĘ . Przeprowadzona rozmowa z dziećmi na w/w miała na celu radzenie sobie w sytuacjach, w których inni palą papierosy .Metoda “burza mózgów”- sprzyjała układaniu zdań i haseł sprzeciwiających się palaczom. Przeprowadzone zabawy badawcze miały na celu ; szukania odpowiedzi na pytanie- gdzie jest powietrze , uświadomienie znaczenia czystego powietrza dla życia na Ziemi oraz konsekwencji zanieczyszczenia naszej planety.
Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły we wszystkich zajęciach. Proponowane zabawy inspirowały je do działań, których efektem były różnorodne prace plastyczne. Dzieci podczas trwania zajęć usystematyzowały swoją wiedzę na temat szkodliwości palenia papierosów i wiedzą w jaki sposób zachować się, gdy w ich obecności ktoś dorosły zapali papierosa, gdy narażonym się jest na wdychanie szkodliwego dymu.
Koordynator programu : Dorota Kula