„MALI BADACZE” – eksperymenty i doświadczenia z wodą
22 marca 2022r w naszym przedszkolu obchodzono Światowy Dzień Wody z Polską Akcją Humanitarną (PAH). W ramach tej akcji dzieci z grupy Motylki przedstawiły program artystyczny, który był wstępem do dalszych działań edukacyjnych związanych tematycznie z wodą.
Jednym z takich działań, podjętych przez przedszkolaki były zabawy badawcze z wykorzystaniem wody. W każdej grupie panie wychowawczynie przygotowały zajęcia, podczas których dzieci wieloma zmysłami doświadczały kontaktu z wodą i eksperymentowały z nią, a na podstawie obserwacji ćwiczyły umiejętność wnioskowania o zjawiskach przyrodniczych.
Najmłodsze przedszkolaki – Krasnale – poprzez takie zabawy badawcze jak: „Sucha woda” oraz „Wodna góra”, dowiedziały się, co rozpuszcza się w wodzie, a co nie i dlaczego? Natomiast podczas eksperymentu: „Podnosząca się woda”, maluszki obserwowały wpływ kształtu pojemników (słomek) na poziom znajdującej się w nich wody.
Dzieci z grupy Smerfy obserwowały i omawiały: „Co pływa?, co tonie? co barwi?, sprawdzały również w którym pojemniku jest najwięcej wody oraz poznały jej trzy stany skupienia. Podczas doświadczenia: „Wędrująca woda” obserwowały wędrówkę wody z jednej szklanki do drugiej.
Pszczółki natomiast, podczas wykonywania eksperymentu: „Deszczowa chmurka”, do którego użyły oprócz wody, bitą śmietanę oraz własnoręcznie przygotowany niebieski barwnik zaobserwowały, jak opadający pigment ze słodkiej białej chmurki przypomina spadający deszcz. Z kolei drugi eksperyment: „Znikający pieniążek” bardzo zaskoczył przedszkolaki, gdyż podczas nalewania do słoika wody, pieniążek, który się pod nim znajdował – zniknął, nie był zauważalny. Poza tym Pszczółki sprawdziły jeszcze: czy cukier i sól rozpuszczają się w wodzie, jak też przygotowywały własne barwniki.
Motylki również podczas eksperymentu: „Co pływa, co tonie?” wyciągały wnioski i wyjaśniały, dlaczego niektóre przedmioty toną, a inne pływają na powierzchni wody. Dużym wyzwaniem dla dzieci była próba oczyszczenia zanieczyszczonej w szklance wody przez filtrowanie. Same wykonanie takiego „filtra” było dla nich bardzo ciekawe i interesujące. Jednak najwięcej frajdy sprawiły im ćwiczenia oddechowe: „Burza w szklance wody”, gdzie trzeba było wprawić wodę w ruch za pomocą słomek poprzez puszczanie bąbelków. Na zakończenie zajęć Motylki, aby nie marnować wody wypiły ją określając przy okazji jej smak, zapach i kolor.
Z kolei Sportowcy podczas tych zabaw uczyli się nazywać cechy wody, prowadzili doświadczenia badające jej właściwości (kolor, zapach, smak). Wymieniali przedmioty, które pływały po wodzie i które zatonęły. W trakcie obserwacji doświadczenia z olejem i sokiem dzieci wyciągnęły wniosek: woda jest cięższa od oleju, dlatego pozostaje na jej powierzchni. Ponadto Sportowcy nauczyli się również, jak można mieszać kolory, aby powstało ich więcej.
Najstarsza grupa – Odkrywcy – obserwując „Co pływa?, co tonie? formułowali wnioski i wyjaśniali, dlaczego z tymi przedmiotami tak się dzieje. Sprawdzali także, które przedmioty rozpuszczają się w wodzie, a które nie. Dużym zaskoczeniem dla wszystkich była „Znikająca woda”, która została wessana ze spodka do szklanki.
Podczas wielu przeprowadzonych eksperymentów dzieci aktywnie w nich uczestniczyły. Poznały właściwości wody, dokonywały obserwacji i wyciągały wnioski z przeprowadzanych doświadczeń. Takie zajęcia sprawiły wszystkim przedszkolakom wiele radości, a przy tym okazały się świetną zabawą.
Alicja Byczyńska
Dorota Kula