ZAJĘCIA DODATKOWE
W celu pełniejszego rozwoju naszych dzieci, rozwijania ich zainteresowań i umiejętności proponujemy: zajęcia dodatkowe bezpłatne odbywające się poza podstawą programową w formie kółek zainteresowań dla dzieci. Są to zajęcia plastyczne, taneczne, teatralne i ekologiczne. Nauczyciele starają się, by dzieci mogły rozwijać swoje zdolności i zainteresowania cyklicznie w ciągu kilku lat pobytu w przedszkolu .
ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
Celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest organizowana i realizowana w szczególności w formie:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom dzieci i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest realizowana przez nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem, tworzących zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, może być udzielana na wniosek :
Objęcie dziecka zajęciami specjalistycznymi oraz zajęciami wspomagającymi wymaga zgody rodziców
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Rodzice w naszym przedszkolu traktowani są jako partnerzy w procesie wychowania. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje z rodzicami wychowanków.
Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:
Formy współpracy z rodzicami obejmują:
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM OBEJMUJE:
Celem współpracy jest :
PROMOCJA PLACÓWKI
Działania promocyjne obejmują:
TRADYCJE PRZEDSZKOLNE
Przedszkole ma własne tradycje , co podkreśla jego odrębność i specyfikę. Placówka ma stały kalendarz imprez i wydarzeń :
Priorytetem naszej działalności jest zapewnienie naszym wychowankom wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa, akceptacji i poszanowania ich praw przez:
Realizujemy w pełni podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz programy własne, program wychowawczy oraz bierzemy udział w ciekawych projektach, przedsięwzięciach i akcjach. Modyfikujemy treści programowe dostosowując je do indywidualnych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (indywidualizacja nauczania).
Kierunki działania (zadania, priorytety) na kolejne lata są zawarte w Rocznych Planach Pracy .Wynikają one z wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego, sugestii nauczycieli, aktualnych potrzeb dzieci, oczekiwań rodziców i potrzeb środowiska. W wyniku analizowania potrzeb Koncepcja może być modyfikowana.
Kilka słów o adaptacji…
Adaptacja to przystosowanie do nowego środowiska, do nowych sytuacji, warunków. Dla małego dziecka takim środowiskiem, otoczeniem społecznym, jest przedszkole, gdzie zdobywa ono pierwsze doświadczenia społeczne. Bardzo ważne jest by te doświadczenia przebiegały w atmosferze wzajemnego zrozumienia i poczucia bezpieczeństwa.
Przyczyny trudności adaptacyjnych dzieci
U dzieci 3-letnich mamy do czynienia z szeregiem czynników utrudniających rozpoczynanie edukacji przedszkolnej tj.:
Rozpoczęcie przez dziecko edukacji przedszkolnej jest momentem przełomowym w jego rozwoju społecznym. Dla wielu dzieci oznacza on pierwsze kontakty z dużą grupą, co wiąże się ze zmianą dotychczasowego trybu życia. Dziecko uczy się nowej dla siebie roli przedszkolaka, ponieważ instytucjonalny charakter opieki nad dziećmi, wymaga od niego pewnego podporządkowania się panującej tam organizacji. Nowe warunki budzą niepokój, niepewność. Potrzebne są pozytywne doświadczenia i czas, aby zaakceptować nową rzeczywistość i przystosować się do niej. Poza tym silna więź emocjonalna z mamą i innymi domownikami sprawia, że zostaje zachwiane u dziecka poczucie bezpieczeństwa. Przeraża je płacz, hałas, śmiech, głośne rozmowy. Nowe otoczenie to własność społeczna, a przestrzeń jest dużo większa i inna od domowej. Obowiązują w niej nowe zasady, przez co obserwuje się u dzieci poczucie zagubienia, a pojęcie „ moje przedszkole” utożsamiają tylko ze swoją salą. Trudności w adaptacji mogą wiązać się też z brakiem orientacji w zakresie organizacji i rytmu dnia przedszkolnego. Tą wiedzę dziecko posiądzie dopiero w miarę zdobywania własnych, nowych doświadczeń. Wymaga to dużego zaawansowania rodziców i personelu przedszkola oraz wzajemnej korelacji działań.
Wpływ rodziców na adaptację dziecka do grupy przedszkolnej
Jeżeli rodzice w pełni akceptują wybrane przez siebie przedszkole, wychowawców pracujących w grupie, ich metody pracy, tym samym zwiększają szansę swojemu dziecku w procesie adaptacji.
Dziecko szybciej przyzwyczai się do placówki i zniesie niedogodności, gdy będzie go postrzegało jako bezpieczne i atrakcyjne dla siebie i swoich rodziców. Dlatego też współczesny rodzic winien przygotować siebie samego i swoje dziecko do nowej roli społecznej tj. „roli przedszkolaka”.
A oto kilka praktycznych porad dla rodziców: MAMO I TATO!
Drodzy rodzice, mamy nadzieję, iż podane wskazówki pomogą wam przetrwać ten jakże trudny okres adaptacji dziecka do warunków przedszkolnych. Przedszkole jest ważnym i potrzebnym elementem w rozwoju społecznym waszej pociechy. Jest to profesjonalne środowisko edukacyjno- wychowawczo- opiekuńcze, które zapewnia jak najlepsze warunki do wszechstronnego rozwoju każdemu dziecku. Tu dziecko zdobędzie nowe wiadomości, umiejętności i doświadczenia, którymi będzie się dzieliło z innymi rówieśnikami i domownikami. Z całą pewności już wkrótce, będziecie dumni ze swoich pociech.